VÝCHODOČESKÉ DIVADLO PARDUBICE
Nejstarší řemeslo - nejmladší hrací prostor
Studiové prostory mají v Pardubicích letitou tradici. Už za první republiky se mladí ochotníci pokusili založit alternativní „Intimní scénu“, kde uváděli tehdy moderní autory, jako byl např. Strindberg. V letech poválečných disponovalo divadlo komorní scénou v Husově sboru, kam se vracelo ještě v průběhu šedesátých a devadesátých let. Významné počiny, které vzbudily celorepublikový ohlas, nabídlo tzv. noční divadlo, které našlo domov ve foyeru Městského divadla, kde se vedle objevné dramaturgie prosadili i herecké veličiny budoucnosti jako např. Věra Galatíková.
Z nedávné doby si pamatujeme Komorní scénu Anežky České či Hronovickou scénu. Teprve letos se však Východočeské divadlo dočká svého vlastního studiového divadla s kvalitním zázemím a pravidelným provozem. Opět po sto letech se v Pardubicích otevírá nové divadlo. Ta věta by neměla znít nadneseně, neboť nejde jen o to, že herci budou moci hrát na dvou scénách současně. Naše studiová scéna – Jevištní zkušebna – by opravdu měla být v pravém slova smyslu novým divadlem, byť v něm bude účinkovat stejný soubor, jaký znáte z Městského divadla. Studiová scéna se bude svou dramaturgií i inscenačními postupy orientovat na jiného diváka, než je většinový předplatitel, který opakovaně zaplní hlediště s kapacitou několika set míst. Studiová scéna umožňuje kromě nasazení komorních her s intimním obsazením a vedle inscenací s niternějším, minimalističtějším hereckým projevem především uvádění současných a méně známých autorů. K nim patří i Paula Vogel, autorka komedie NEJSTARŠÍ ŘEMESLO. Právě její hře se dostane cti otevřít naše nové divadlo.
Paula Vogel je americká dramatička, nositelka Pulitzerovy ceny. Má dar vlastní těm nejlepším spisovatelům, dokáže o vážných věcech psát s nadhledem, který překvapuje, baví, osvobozuje a především nabízí odstup, umožňující zamyslet se nad světem tak, jak to jako přímí účastníci nikdy nedokážeme. Její hra má atraktivní námět: život pěti prostitutek ve věku sedmdesát a výš. Ale za groteskní situací se skrývá podobenství či, chcete-li, modelová hra, která zdaleka nevypráví jen o pěti stařenkách vychutnávajících plnost života. NEJSTARŠÍ ŘEMESLO je svědectvím o naší společnosti a o nás samých. Je to komedie o tom, jak funguje rodina, firma, stát. A českého diváka překvapí, že navzdory železné oponě je svět jeden a problémy Američanek v osmdesátých letech jsou vlastně tytéž, jaké zažila česká společnost let devadesátých. Pojmy jako management, marketing, reklama zasáhly už každou oblast, „NEJSTARŠÍ ŘEMESLO“ nevyjímaje. A protože Paula Vogel je dobrá autorka, její komedie je také patřičně jízlivá: ostatně „agenti s teplou vodou“ si občas také mohou připadat trochu jako prostitutky. Ve světě, kdy je vše a všichni prodejné, je představa obchodnic s nejstarším řemeslem vlastně velmi výstižným obrazem naší současnosti. V tom Paule Vogel rozumí nejen v Americe, ale i u nás. Její hra se snad všude setkala s příznivým přijetím publika. A nejen proto, že její komedie je dobrá – je totiž především chytrá. Je to hra o starých nejen pro mladé. Otevírá naši studiovou scénu novým divákům, ale dojista nezklame ani valnou většinu našich věrných návštěvníků. Pro vás všechny je naše studiová scéna novou alternativou!
Z nedávné doby si pamatujeme Komorní scénu Anežky České či Hronovickou scénu. Teprve letos se však Východočeské divadlo dočká svého vlastního studiového divadla s kvalitním zázemím a pravidelným provozem. Opět po sto letech se v Pardubicích otevírá nové divadlo. Ta věta by neměla znít nadneseně, neboť nejde jen o to, že herci budou moci hrát na dvou scénách současně. Naše studiová scéna – Jevištní zkušebna – by opravdu měla být v pravém slova smyslu novým divadlem, byť v něm bude účinkovat stejný soubor, jaký znáte z Městského divadla. Studiová scéna se bude svou dramaturgií i inscenačními postupy orientovat na jiného diváka, než je většinový předplatitel, který opakovaně zaplní hlediště s kapacitou několika set míst. Studiová scéna umožňuje kromě nasazení komorních her s intimním obsazením a vedle inscenací s niternějším, minimalističtějším hereckým projevem především uvádění současných a méně známých autorů. K nim patří i Paula Vogel, autorka komedie NEJSTARŠÍ ŘEMESLO. Právě její hře se dostane cti otevřít naše nové divadlo.
Paula Vogel je americká dramatička, nositelka Pulitzerovy ceny. Má dar vlastní těm nejlepším spisovatelům, dokáže o vážných věcech psát s nadhledem, který překvapuje, baví, osvobozuje a především nabízí odstup, umožňující zamyslet se nad světem tak, jak to jako přímí účastníci nikdy nedokážeme. Její hra má atraktivní námět: život pěti prostitutek ve věku sedmdesát a výš. Ale za groteskní situací se skrývá podobenství či, chcete-li, modelová hra, která zdaleka nevypráví jen o pěti stařenkách vychutnávajících plnost života. NEJSTARŠÍ ŘEMESLO je svědectvím o naší společnosti a o nás samých. Je to komedie o tom, jak funguje rodina, firma, stát. A českého diváka překvapí, že navzdory železné oponě je svět jeden a problémy Američanek v osmdesátých letech jsou vlastně tytéž, jaké zažila česká společnost let devadesátých. Pojmy jako management, marketing, reklama zasáhly už každou oblast, „NEJSTARŠÍ ŘEMESLO“ nevyjímaje. A protože Paula Vogel je dobrá autorka, její komedie je také patřičně jízlivá: ostatně „agenti s teplou vodou“ si občas také mohou připadat trochu jako prostitutky. Ve světě, kdy je vše a všichni prodejné, je představa obchodnic s nejstarším řemeslem vlastně velmi výstižným obrazem naší současnosti. V tom Paule Vogel rozumí nejen v Americe, ale i u nás. Její hra se snad všude setkala s příznivým přijetím publika. A nejen proto, že její komedie je dobrá – je totiž především chytrá. Je to hra o starých nejen pro mladé. Otevírá naši studiovou scénu novým divákům, ale dojista nezklame ani valnou většinu našich věrných návštěvníků. Pro vás všechny je naše studiová scéna novou alternativou!
Tomáš Syrovátka