VÝCHODOČESKÉ DIVADLO PARDUBICE
I nesoutěžní program GFS nabídne hity a perly
Nedávno jsem psala o soutěžních představeních 22. ročníku GRAND Festivalu smíchu, který budeme hostit 24.-31. ledna, teď se ale zaměřím na doprovodný program, což jsou nejen nesoutěžní komedie či produkce v hlavním festivalovém týdnu, ale i prolog a epilog.
Prologovou inscenací, která zahájila celou festivalovou nadílku, byly Tři grácie z umakartu. Koncert skvělých hereček – Zlaty Adamovské, Ilony Svobodové a Anežky Rusevové – má oporu ve velmi zábavném textu. Tolik vtipů a bonmotů ve dvou hodinách se často nevidí, ale inscenace je zároveň i velmi dojemná. Hru, která se zvrtla uvidí diváci v náhradním lednovém termínu, jedná se o vzpomínku na předloňský festival, z něhož si tato komedie odnesla několik cen, včetně té hlavní! One woman show Anny Polívkové Tak já letim! je téměř dvouhodinová produkce, v níž tato úspěšná a populární herečka baví publikum a nenechá ho vydechnout.
V rámci festivalového týdne bude první nesoutěžní komedií původní hra olomouckého souboru Tramtarie, který je naším častým hostem. Láska, sex a internety je variací na nekonečné téma seznamování se, tentokrát ale ve virtuálním prostředí. Inscenace má silný emocionální náboj a nečekaný závěr. Herec Lukáš Hejlík má dvě vášně – literaturu a gastronomii. A zatímco jeho Gastromapa, jak už název napovídá, mapuje jeho nejlepší gastronomické zážitky po toulkách republikou (schválně si v aplikaci najděte nejlepší a nejzajímavější – podle autora – podniky v Pardubicích), cyklus scénických čtení LiStOVáNí zrcadlí jeho druhou lásku – knihy. Tento projekt je naším tradičním hostem už dvacet let, tentokrát autor zalistuje knihou Bitevní pole. Ani koncerty nejsou na našem festivalu ničím neobvyklým, letos jsme pozvali pardubickou kapelu eNDee. Kromě energické hudby si diváci poslechnou spoustu vtipných „historek z natáčení“, takže o smích nebude nouze. V Jihočeském divadle z Českých Budějovic jsem letos viděla dvě komedie do soutěže, ale ani jedna z nich mě nezaujala tolik co nesoutěžní tip Dobrý proti severáku. Opět téma seznámení se po internetu, zde však zcela nechtěné a náhodné, zato osudové. Tento titul jsem viděla i v jiných divadlech, ale herci Helena Dvořáková a Pavel Oubram mě zasáhli svou autenticitou a přesně naměřenou dávkou humoru i dojetí. Ani soubor NaHraně není našemu publiku neznámý. Režisér Šimon Dominik s mladými zajímavými herci inscenuje projekty, které jsou vždy velmi zábavné a v nesmírně inspirativní scénografii. Tentokrát to bude komedie Jezebel o potřebě osvěžit partnerský vztah někým novým. Co to však udělá s párem, který se trochu nudil? A jakou to nabere turbulenci?
V rámci epilogu se diváci mohou těšit na divadelní verzi kultovního televizního seriálu M.A.S.H. Je to fenomén, který nikdy zcela nezmizel z televizních obrazovek a který bude možná zajímat spíš starší a střední generaci. A podobně vzpomínkový může být zážitek z ostravské inscenace Špinarka. Kdo má či měl rád písně této charismatické zpěvačky drobné postavou, obrovské svým hlasem, ten by si tento titul neměl nechat ujít. Režisér Tomáš Dianiška pokaždé dokáže namíchat koktejl humoru, nostalgie, dojetí i napětí, o tom jsme se v rámci festivalu mohli přesvědčit už mnohokrát. Sázka na herečku Markétu Matulovou, která zazpívá těžké písně Věry Špinarové s bravurou a obrovským nasazením, byla skvělá volba. Já osobně se půjdu podívat znova!
Během lednového festivalového týdne odehraje naše divadlo i několik svých komedií, na které diváci obvykle stojí frontu před obchodním oddělením. Budou to Normální debil 2 a Velká bankovní loupež. A také dáme příležitost nejmladším frekventantům Mladého divadelního studia LAIK, kteří nedávno uvedli novou pohádku O ztraceném Večerníčkovi.
Já doufám, že připravený nesoutěžní program je dostatečně bohatý a že si vybere opravdu každý. Titulů je méně než jindy, je v tom jistá opatrnost, která odráží současnou nejistou, pro divadla opravdu náročnou dobu. Jsem ráda, že se nám podařilo nasmlouvat všechna představení tak, že během dne lze stihnout obě nabízené komedie – z Malé scény se diváci, kteří o to budou mít zájem, stihnou přesunout do Městského divadla na soutěžní komedii.
Také mě velmi těší, že pokračuje spolupráce s Českou televizí, která už tradičně v opožděném přímém přenosu odvysílá Galavečer smíchu, v rámci něhož se budou udílet festivalové ceny. Scénáře se ujala osvědčená autorská dvojice Jiří Janků a Petr Svojtka, režisérem pódiové verze pro televizi bude Patrik Ulrich.
Věřím a doufám, že 22. ročník GRAND Festivalu smíchu se bude konat! A mám neskromné přání, aby se vše odehrálo tak, jak je naplánováno. Bez náhrad, improvizací, záskoků a vracení vstupenek. Tím, že diváci budou spokojení, jsem si jistá. Jako i skvělou atmosférou, kterou pardubické publikum dokáže vytvořit hostujícím souborům. Držme si všichni palce!
Prologovou inscenací, která zahájila celou festivalovou nadílku, byly Tři grácie z umakartu. Koncert skvělých hereček – Zlaty Adamovské, Ilony Svobodové a Anežky Rusevové – má oporu ve velmi zábavném textu. Tolik vtipů a bonmotů ve dvou hodinách se často nevidí, ale inscenace je zároveň i velmi dojemná. Hru, která se zvrtla uvidí diváci v náhradním lednovém termínu, jedná se o vzpomínku na předloňský festival, z něhož si tato komedie odnesla několik cen, včetně té hlavní! One woman show Anny Polívkové Tak já letim! je téměř dvouhodinová produkce, v níž tato úspěšná a populární herečka baví publikum a nenechá ho vydechnout.
V rámci festivalového týdne bude první nesoutěžní komedií původní hra olomouckého souboru Tramtarie, který je naším častým hostem. Láska, sex a internety je variací na nekonečné téma seznamování se, tentokrát ale ve virtuálním prostředí. Inscenace má silný emocionální náboj a nečekaný závěr. Herec Lukáš Hejlík má dvě vášně – literaturu a gastronomii. A zatímco jeho Gastromapa, jak už název napovídá, mapuje jeho nejlepší gastronomické zážitky po toulkách republikou (schválně si v aplikaci najděte nejlepší a nejzajímavější – podle autora – podniky v Pardubicích), cyklus scénických čtení LiStOVáNí zrcadlí jeho druhou lásku – knihy. Tento projekt je naším tradičním hostem už dvacet let, tentokrát autor zalistuje knihou Bitevní pole. Ani koncerty nejsou na našem festivalu ničím neobvyklým, letos jsme pozvali pardubickou kapelu eNDee. Kromě energické hudby si diváci poslechnou spoustu vtipných „historek z natáčení“, takže o smích nebude nouze. V Jihočeském divadle z Českých Budějovic jsem letos viděla dvě komedie do soutěže, ale ani jedna z nich mě nezaujala tolik co nesoutěžní tip Dobrý proti severáku. Opět téma seznámení se po internetu, zde však zcela nechtěné a náhodné, zato osudové. Tento titul jsem viděla i v jiných divadlech, ale herci Helena Dvořáková a Pavel Oubram mě zasáhli svou autenticitou a přesně naměřenou dávkou humoru i dojetí. Ani soubor NaHraně není našemu publiku neznámý. Režisér Šimon Dominik s mladými zajímavými herci inscenuje projekty, které jsou vždy velmi zábavné a v nesmírně inspirativní scénografii. Tentokrát to bude komedie Jezebel o potřebě osvěžit partnerský vztah někým novým. Co to však udělá s párem, který se trochu nudil? A jakou to nabere turbulenci?
V rámci epilogu se diváci mohou těšit na divadelní verzi kultovního televizního seriálu M.A.S.H. Je to fenomén, který nikdy zcela nezmizel z televizních obrazovek a který bude možná zajímat spíš starší a střední generaci. A podobně vzpomínkový může být zážitek z ostravské inscenace Špinarka. Kdo má či měl rád písně této charismatické zpěvačky drobné postavou, obrovské svým hlasem, ten by si tento titul neměl nechat ujít. Režisér Tomáš Dianiška pokaždé dokáže namíchat koktejl humoru, nostalgie, dojetí i napětí, o tom jsme se v rámci festivalu mohli přesvědčit už mnohokrát. Sázka na herečku Markétu Matulovou, která zazpívá těžké písně Věry Špinarové s bravurou a obrovským nasazením, byla skvělá volba. Já osobně se půjdu podívat znova!
Během lednového festivalového týdne odehraje naše divadlo i několik svých komedií, na které diváci obvykle stojí frontu před obchodním oddělením. Budou to Normální debil 2 a Velká bankovní loupež. A také dáme příležitost nejmladším frekventantům Mladého divadelního studia LAIK, kteří nedávno uvedli novou pohádku O ztraceném Večerníčkovi.
Já doufám, že připravený nesoutěžní program je dostatečně bohatý a že si vybere opravdu každý. Titulů je méně než jindy, je v tom jistá opatrnost, která odráží současnou nejistou, pro divadla opravdu náročnou dobu. Jsem ráda, že se nám podařilo nasmlouvat všechna představení tak, že během dne lze stihnout obě nabízené komedie – z Malé scény se diváci, kteří o to budou mít zájem, stihnou přesunout do Městského divadla na soutěžní komedii.
Také mě velmi těší, že pokračuje spolupráce s Českou televizí, která už tradičně v opožděném přímém přenosu odvysílá Galavečer smíchu, v rámci něhož se budou udílet festivalové ceny. Scénáře se ujala osvědčená autorská dvojice Jiří Janků a Petr Svojtka, režisérem pódiové verze pro televizi bude Patrik Ulrich.
Věřím a doufám, že 22. ročník GRAND Festivalu smíchu se bude konat! A mám neskromné přání, aby se vše odehrálo tak, jak je naplánováno. Bez náhrad, improvizací, záskoků a vracení vstupenek. Tím, že diváci budou spokojení, jsem si jistá. Jako i skvělou atmosférou, kterou pardubické publikum dokáže vytvořit hostujícím souborům. Držme si všichni palce!
Jana Uherová