VÝCHODOČESKÉ DIVADLO PARDUBICE
DVEŘE DOKOŘÁN s Petrem Novotným
Formát streamovaného pořadu DVEŘE DOKOŘÁN se proměňuje a souvisí to, jak ostatně v poslední době všechno, i s covidovou situací. Živé vysílání na sociálních sítích přinesla okolnost, že jsme nemohli hrát pro diváky, proto jsme se jim chtěli přiblížit tímto způsobem. Teď už jsou divadla otevřená, ale nabytou zkušenost se streamy bychom neradi ztratili. A tak pokračujeme s dalšími večery, během nichž si s mými hosty budu povídat (nejen) o divadle, tentokrát však už i za účasti publika v sále.
V pondělí 7. března přivítám PETRA NOVOTNÉHO, režiséra a autora, který je pevně spjat s naším divadlem už přes dvacet let. V únoru 2001 měl premiéru muzikál Pokrevní bratři. Když jsme Petra Novotného na tento titul oslovili, ani jsme nedoufali, že si v nabitém programu vyšetří čas pro naše divadlo. A nejenže měl čas a chuť, ale místo jedné „hostovačky“ vznikl dlouholetý hluboký vzájemný vztah režiséra a pardubického divadla. S jeho osobou přišla nejen velká dávka energie a profesionality, ale i dlouhodobá zkušenost s muzikálovým žánrem – nemůžu nevzpomenout na jeho slavné Bídníky, Jesus Christ Superstar a mnoho dalších. U nás v jeho režii vznikly slavné tituly jako Šumař na střeše, My Fair Lady, Chicago, Zpívání v dešti či Cabaret. Ale Petr Novotný rozhodně není režisérem jen jednoho žánru – věnuje se i dramatům a komediím. Komedie Bláznivé nůžky se u nás uvádí už 15. sezónu, v jeho překladu se později usadila na repertoáru mnoha dalších divadel. Jako režisér umí oslovit a zaujmout publikum, jeho inscenace se nejčastěji objevují na první příčce divácké oblíbenosti.
Dalšími významnými počiny v pardubické kariéře Petra Novotného jsou jeho autorské hry. Po dramatizacích románů Victora Huga Chrám Matky Boží v Paříži – u nás hrána pod názvem Zvoník Matky Boží – a Čachtická paní Joža Nižnánského začal realizovat svoje vlastní hry. V roce 2017 jsme uvedli jeho Rasputina, ke stému výročí vzniku Československé republiky inscenaci Tančírna. Když jsem se ho ptala, jak se taková hra rodí, kdysi řekl: „Přijde to samo. Něco ve mně píše, já nepíšu. Sednu k počítači jenom ve chvíli, když něco ve mně chce psát. Mám vždy rozepsaných několik her, pak se najednou stane, že jednu dopíšu a ani nevím proč.“ Pro tuto sezónu napsal černou nekorektní hru z politického prostředí Mimo záznam, kterou v březnu začneme zkoušet.
Petr Novotný je skvělý, zábavný a chytrý společník. Nerad vystupuje na veřejnosti, ale když už se to stane, tak to stojí za to. Proto se moc těším, až si budeme povídat o těch posledních dvou dekádách jeho života, které jsou tolik svázány s naším divadlem. Byla to šťastná a na úspěchy bohatá léta, má smysl se za nimi ohlédnout, ale také se podívat do budoucna, protože i když nás už třetí sezónu sužuje covidová pandemie, stále zkoušíme a tvoříme…
V pondělí 7. března v 19 hodin se na vás těšíme buď na Malé scéně ve dvoře, nebo online na našem facebookovém profilu.
V pondělí 7. března přivítám PETRA NOVOTNÉHO, režiséra a autora, který je pevně spjat s naším divadlem už přes dvacet let. V únoru 2001 měl premiéru muzikál Pokrevní bratři. Když jsme Petra Novotného na tento titul oslovili, ani jsme nedoufali, že si v nabitém programu vyšetří čas pro naše divadlo. A nejenže měl čas a chuť, ale místo jedné „hostovačky“ vznikl dlouholetý hluboký vzájemný vztah režiséra a pardubického divadla. S jeho osobou přišla nejen velká dávka energie a profesionality, ale i dlouhodobá zkušenost s muzikálovým žánrem – nemůžu nevzpomenout na jeho slavné Bídníky, Jesus Christ Superstar a mnoho dalších. U nás v jeho režii vznikly slavné tituly jako Šumař na střeše, My Fair Lady, Chicago, Zpívání v dešti či Cabaret. Ale Petr Novotný rozhodně není režisérem jen jednoho žánru – věnuje se i dramatům a komediím. Komedie Bláznivé nůžky se u nás uvádí už 15. sezónu, v jeho překladu se později usadila na repertoáru mnoha dalších divadel. Jako režisér umí oslovit a zaujmout publikum, jeho inscenace se nejčastěji objevují na první příčce divácké oblíbenosti.
Dalšími významnými počiny v pardubické kariéře Petra Novotného jsou jeho autorské hry. Po dramatizacích románů Victora Huga Chrám Matky Boží v Paříži – u nás hrána pod názvem Zvoník Matky Boží – a Čachtická paní Joža Nižnánského začal realizovat svoje vlastní hry. V roce 2017 jsme uvedli jeho Rasputina, ke stému výročí vzniku Československé republiky inscenaci Tančírna. Když jsem se ho ptala, jak se taková hra rodí, kdysi řekl: „Přijde to samo. Něco ve mně píše, já nepíšu. Sednu k počítači jenom ve chvíli, když něco ve mně chce psát. Mám vždy rozepsaných několik her, pak se najednou stane, že jednu dopíšu a ani nevím proč.“ Pro tuto sezónu napsal černou nekorektní hru z politického prostředí Mimo záznam, kterou v březnu začneme zkoušet.
Petr Novotný je skvělý, zábavný a chytrý společník. Nerad vystupuje na veřejnosti, ale když už se to stane, tak to stojí za to. Proto se moc těším, až si budeme povídat o těch posledních dvou dekádách jeho života, které jsou tolik svázány s naším divadlem. Byla to šťastná a na úspěchy bohatá léta, má smysl se za nimi ohlédnout, ale také se podívat do budoucna, protože i když nás už třetí sezónu sužuje covidová pandemie, stále zkoušíme a tvoříme…
V pondělí 7. března v 19 hodin se na vás těšíme buď na Malé scéně ve dvoře, nebo online na našem facebookovém profilu.
Jana Uherová, autorka a moderátorka pořadu