VÝCHODOČESKÉ DIVADLO PARDUBICE
„Covidové“ projekty Studia LAIK
Mladé divadelní studio LAIK, působící při Východočeském divadle pod vedením Zdeňka Rumpíka již od roku 2013, celou stávající sezónu zkouší online a z domu pracuje nejen na již rozezkoušených projektech, ale i na nových výzvách. Hlavní kostrou online zkoušek však samozřejmě zůstávají inscenace, které již měly mít premiéru.
Mladší část souboru dopilovává pohádku O ZTRACENÉM VEČERNÍČKOVI, jejíž děj naznačuje sama autorka a dramaturgyně LAIKu Kristýna Plešková: „Jednoho dne nepřijede Večerníček na svém kole ze světa pohádek a pohádkovému světu hrozí chaos. Sourozenci Anička a Honzík se ale vydají Večerníčka hledat. Cestují světem Večerníčkových pohádek a cestou je provází Brouček a Beruška. Potkají slavného Rákosníčka, Vílu Amálku i Malou čarodějnici a řadu dalších pohádkových postav. Ale zatoulají se i do říkanek.“
Starší členové ansámblu stále zkouší muzikál SHOWTIME rovněž od Kristýny Pleškové. „Chystaný muzikál předkládá příběh dětí z dětského domova, kterému hrozí uzavření. Tomu se však děti snaží zabránit uspořádáním velkolepé show. Titul je zajímavý nejen svým tématem, ale také tím, že naši svěřenci si sami složili texty písní, které následně zhudebnil Radek Škeřík. Jedná se tak o náš první autorský muzikál,“ prozrazuje vedoucí souboru Zdeněk Rumpík.
Online výuka ale přinesla i zcela nové aktivity, které zmiňované inscenace rozvíjejí a doplňují. Nejmladší herci připravují „inscenované čtení“ Večerníčkových pohádek s názvem PUTOVÁNÍ S VEČERNÍČKEM SVĚTEM POHÁDEK, které učí děti rozvíjet práci s textem. „Příběh vychází z pohádky, kterou naši nejmenší právě zkouší. Večerníček každý večer před spaním vezme Aničku a Honzíka do světa pohádek, kde jim jednotlivé pohádkové postavy vypráví svůj příběh. Až bude situace přívětivější, rádi bychom toto inscenované čtení natočili a nabídli školkám,“ říká dramaturgyně souboru Kristýna Plešková.
Odrostlejší členové LAIKu pracují na projektu SHOWTIME – MEZI ŘÁDKY, který si z velké části vytvořili sami. „V rámci jednoho úkolu online výuky museli napsat monolog vlastní postavy, který jim měl pomoci se s postavou lépe sžít. Jejich výtvory se skutečně povedly, proto jsme se rozhodli pro dvojí využití. Nejlepší monology natočíme a vytvoříme z nich jakési edukační video, které budeme nabízet školám ke zhlédnutí, mohlo by totiž pomoci lépe pochopit některé situace. Také přemýšlíme nad tím, že bychom projekt složený z jednotlivých monologů v budoucnu představili na Malé scéně,“ uvádí Kristýna Plešková.
A jak celou situaci vnímají samotní členové studia, nám přiblíží PETR UCHYTIL, který v pohádce O ztraceném Večerníčkovi hraje hlavní roli Honzíka, a BERTA ELISABETH HOCHMANOVÁ ztvárňující hlavní hrdinku Emu v muzikálu Showtime.
Popište nám, jak nyní vypadají zkoušky LAIKu?
PETR: Sejdeme se na online schůzce a pročítáme scénář, abychom se stále zlepšovali a dál se posouvali v našich rolích.
BERTA: Online zkoušky v LAIKu jsou super. Rozhodně je to mnohem zábavnější a záživnější než online hodiny ve škole. Teď v rámci individuálních konzultací připravujeme monology postav z muzikálu Showtime. Neustále pilujeme text, ale navíc je to skvělý odtržení od každodenního stereotypu. Mnohokrát po online zkoušce i zůstaneme a jenom si tak povídáme.
Co vás online výuka naučila?
PETR: Naučil jsem se pracovat víc samostatně. Mnohem víc se teď soustředím na to, co říkám. A řekl bych, že o tom i víc přemýšlím.
BERTA: Určitě se více spoléhám sama na sebe. Pokud chci něčeho dosáhnout, tak se prostě musím zvednout a udělat to sama.
Jak vám s vaší postavou pomohla online výuka?
PETR: Dozvěděl jsem se o roli mnohem víc informací, protože teď máme více času věnovat se textu, což mi při zkoušení určitě hodně pomohlo.
BERTA: S větším množstvím volného času měl asi každý dost prostoru sednout si ke scénáři a pořádně se nad postavou zamyslet. Myslím si, že hlavně monology, které jsme dělali, všem pomohly dobře pochopit příběh, co se skrývá za jejich postavou, jak se dostala do domova a proč se vlastně ve hře chová tak, jak se chová. Více jsme se do postav vcítili a pochopili jejich emoce.
Co vám nejvíc chybí z běžného zkoušení?
PETR: Hrozně mi chybí normální zkoušení, protože když jsme spolu na place, více se vnímáme.
BERTA: Upřímně? Všechno. Běžné zkoušení je samozřejmě lepší, počínaje komunikací s lidmi až po vžití se do prostoru. Můžeme se snažit sebevíce, ale online svět se nikdy nevyrovná realitě.
Na co se nejvíc těšíte, až tohle období skončí?
PETR: Nejvíce se těším, až se zase potkáme všichni na jevišti a zahrajeme dětem pohádku. Tato doba je zvláštní a už se opravdu těším, až bude vše v normálu. Nedovedu si představit hrát představení online.
BERTA: Určitě na to, až se zase všechno otevře, včetně divadel, lidi už potřebují odreagování. Asi každému, kdo rád chodí do divadla, už chybí ten pocit usednout do hlediště. Já osobně se nejvíc těším na to, až se přede mnou zase bude pomalu roztahovat opona.
Mladší část souboru dopilovává pohádku O ZTRACENÉM VEČERNÍČKOVI, jejíž děj naznačuje sama autorka a dramaturgyně LAIKu Kristýna Plešková: „Jednoho dne nepřijede Večerníček na svém kole ze světa pohádek a pohádkovému světu hrozí chaos. Sourozenci Anička a Honzík se ale vydají Večerníčka hledat. Cestují světem Večerníčkových pohádek a cestou je provází Brouček a Beruška. Potkají slavného Rákosníčka, Vílu Amálku i Malou čarodějnici a řadu dalších pohádkových postav. Ale zatoulají se i do říkanek.“
Starší členové ansámblu stále zkouší muzikál SHOWTIME rovněž od Kristýny Pleškové. „Chystaný muzikál předkládá příběh dětí z dětského domova, kterému hrozí uzavření. Tomu se však děti snaží zabránit uspořádáním velkolepé show. Titul je zajímavý nejen svým tématem, ale také tím, že naši svěřenci si sami složili texty písní, které následně zhudebnil Radek Škeřík. Jedná se tak o náš první autorský muzikál,“ prozrazuje vedoucí souboru Zdeněk Rumpík.
Online výuka ale přinesla i zcela nové aktivity, které zmiňované inscenace rozvíjejí a doplňují. Nejmladší herci připravují „inscenované čtení“ Večerníčkových pohádek s názvem PUTOVÁNÍ S VEČERNÍČKEM SVĚTEM POHÁDEK, které učí děti rozvíjet práci s textem. „Příběh vychází z pohádky, kterou naši nejmenší právě zkouší. Večerníček každý večer před spaním vezme Aničku a Honzíka do světa pohádek, kde jim jednotlivé pohádkové postavy vypráví svůj příběh. Až bude situace přívětivější, rádi bychom toto inscenované čtení natočili a nabídli školkám,“ říká dramaturgyně souboru Kristýna Plešková.
Odrostlejší členové LAIKu pracují na projektu SHOWTIME – MEZI ŘÁDKY, který si z velké části vytvořili sami. „V rámci jednoho úkolu online výuky museli napsat monolog vlastní postavy, který jim měl pomoci se s postavou lépe sžít. Jejich výtvory se skutečně povedly, proto jsme se rozhodli pro dvojí využití. Nejlepší monology natočíme a vytvoříme z nich jakési edukační video, které budeme nabízet školám ke zhlédnutí, mohlo by totiž pomoci lépe pochopit některé situace. Také přemýšlíme nad tím, že bychom projekt složený z jednotlivých monologů v budoucnu představili na Malé scéně,“ uvádí Kristýna Plešková.
A jak celou situaci vnímají samotní členové studia, nám přiblíží PETR UCHYTIL, který v pohádce O ztraceném Večerníčkovi hraje hlavní roli Honzíka, a BERTA ELISABETH HOCHMANOVÁ ztvárňující hlavní hrdinku Emu v muzikálu Showtime.
Popište nám, jak nyní vypadají zkoušky LAIKu?
PETR: Sejdeme se na online schůzce a pročítáme scénář, abychom se stále zlepšovali a dál se posouvali v našich rolích.
BERTA: Online zkoušky v LAIKu jsou super. Rozhodně je to mnohem zábavnější a záživnější než online hodiny ve škole. Teď v rámci individuálních konzultací připravujeme monology postav z muzikálu Showtime. Neustále pilujeme text, ale navíc je to skvělý odtržení od každodenního stereotypu. Mnohokrát po online zkoušce i zůstaneme a jenom si tak povídáme.
Co vás online výuka naučila?
PETR: Naučil jsem se pracovat víc samostatně. Mnohem víc se teď soustředím na to, co říkám. A řekl bych, že o tom i víc přemýšlím.
BERTA: Určitě se více spoléhám sama na sebe. Pokud chci něčeho dosáhnout, tak se prostě musím zvednout a udělat to sama.
Jak vám s vaší postavou pomohla online výuka?
PETR: Dozvěděl jsem se o roli mnohem víc informací, protože teď máme více času věnovat se textu, což mi při zkoušení určitě hodně pomohlo.
BERTA: S větším množstvím volného času měl asi každý dost prostoru sednout si ke scénáři a pořádně se nad postavou zamyslet. Myslím si, že hlavně monology, které jsme dělali, všem pomohly dobře pochopit příběh, co se skrývá za jejich postavou, jak se dostala do domova a proč se vlastně ve hře chová tak, jak se chová. Více jsme se do postav vcítili a pochopili jejich emoce.
Co vám nejvíc chybí z běžného zkoušení?
PETR: Hrozně mi chybí normální zkoušení, protože když jsme spolu na place, více se vnímáme.
BERTA: Upřímně? Všechno. Běžné zkoušení je samozřejmě lepší, počínaje komunikací s lidmi až po vžití se do prostoru. Můžeme se snažit sebevíce, ale online svět se nikdy nevyrovná realitě.
Na co se nejvíc těšíte, až tohle období skončí?
PETR: Nejvíce se těším, až se zase potkáme všichni na jevišti a zahrajeme dětem pohádku. Tato doba je zvláštní a už se opravdu těším, až bude vše v normálu. Nedovedu si představit hrát představení online.
BERTA: Určitě na to, až se zase všechno otevře, včetně divadel, lidi už potřebují odreagování. Asi každému, kdo rád chodí do divadla, už chybí ten pocit usednout do hlediště. Já osobně se nejvíc těším na to, až se přede mnou zase bude pomalu roztahovat opona.
Radek Smetana – Kristýna Plešková