VÝCHODOČESKÉ DIVADLO PARDUBICE

MŮJ ÚČET
10. září 2014

Théatre de l´Imprévu na prknech Východočeského divadla Pardubice

V zákulisí Východočeského divadla Pardubice bylo v posledních týdnech možné často slýchat francouzštinu, neboť zde herci orleánského divadla Théatre de l´Imprévu zkoušeli inscenaci OPÉRATION ROMÉO (Operace Romeo) podle hry slovenského spisovatele, básníka a herce Viliama Klimáčka Komunizmus, komedie normalizace. Jedná se o mezinárodní projekt spojující slovenské, české a francouzské umělce, který vznikl v rámci spolupráce Pardubického kraje s francouzským krajem Région centre a který připomene 25. výročí pádu berlínské zdi a Sametové revoluce. Premiéra se uskuteční v sobotu 13. září v Městském divadle, překlad do češtiny bude zprostředkován titulky.

Hra nás zavede do Československa roku 1984 do rodiny Michala, bývalého ředitele Československého filmu, který byl suspendován a nyní pracuje v archivu. Jednoho dne slaví se synem, studentem medicíny, narozeniny své ženy, jejíž otec je spisovatel-disident. Za bezstarostnou oslavou a rodinnou pohodou se však skrývá neustálý tlak Státní bezpečnosti. Manželé vědí, že jsou odposloucháváni a sledováni…

„Protože téma hry je velmi „československé“, doba normalizace po okupaci v roce 1968, chtěli se francouzští tvůrci zajet podívat k nám. Ale proč jen podívat, proč to rovnou u nás nezkoušet? Proto děkujeme pardubickému divadlu, které nám k tomu poskytlo prostor a kam jsme se po červencových zkouškách v Paříži přemístili. Po pardubické premiéře Operaci Romeo odehrajeme ještě ve Švandově divadle v Praze, v Českých Budějovicích a v Bratislavě, v říjnu je pak naplánována francouzská premiéra v Paříži,“ říká jeden z překladatelů hry Jaromír Janeček, který v samotné inscenaci také účinkuje.

Východočeské divadlo však nenabídlo jen prostory ke zkoušení a premiéře, ale ve svých dílnách také vyrobilo celou výpravu navrženou výtvarnicí Kristýnou Novotnou.

Režisér inscenace a umělecký šéf Théatre de l´Imprévu Éric Cénat několik měsíců roku 1998 pracoval v Armádním divadle v Sofii. Tato epizoda v něm vyvolala tolik zájmu a otázek, až to změnilo celou jeho profesní kariéru. „Neustále mě to táhlo na Východ. Práce a zájezdy mě pravidelně přiváděly do zemí bývalého komunistického bloku. V těchto zemích jsem potkával profesory, malíře, herce, inženýry…, kterým bylo společné, že byli v letech 1970-80 kádrováni, sesazováni, normalizováni a sledováni. Jejich jedinou vinou bylo, že nevstoupili do komunistické strany a zachovali si své ideály. Jejich životy nebyly samozřejmě v tak přímém nebezpečí jako v období stalinských čistek, ale komunismus se na ně přesto vrhl chladně, nevyhnutelně a nemilosrdně. A právě tato setkání stojí za zrodem projektu Operace Romeo.“

Viliam Klimáček popisuje historii z lidského pohledu, proto je v jeho díle velice často přítomna rodina. Rodina jako poslední záštita v období krize, kterou můžeme považovat za útulek bez podezírání a rozkladu. Zde tomu tak ovšem není, autor ukazuje prstem tam, kde to obzvláště bolí: i ty nejpevnější manželské svazky a rodinná spojení mohou být narušeny totalitní mocí.
Radek Smetana

Režisér hry Éric Cénat na tiskovce před premiérou, foto Jiří Sejkora
Režisér hry Éric Cénat, foto Jiří Sejkora
Marc Wyseur (z generální zkoušky), foto Jiří Sejkora
Claire Vidoni, Thomas Silbertein a Marc Wyseur (z generální zkoušky), foto Jiří Sejkora
Claire Vidoni a Marc Wyseur (z generální zkoušky), foto Jiří Sejkora
Marc Wyseur a Claire Vidoni (z generální zkoušky), foto Jiří Sejkora
Marc Wyseur (z generální zkoušky), foto Jiří Sejkora
Thomas Silbertein (z generální zkoušky), foto Jiří Sejkora
Claire Vidoni, Marc Wyseur a Thomas Silbertein (z generální zkoušky), foto Jiří Sejkora
Marc Wyseur (z generální zkoušky), foto Jiří Sejkora